آخه مرتد چه گناهي كرده كه بايد كشته شود؟

پرسش:

زینب: سلام
خسته نباشیدبزرگوار ببخشید خواستم بدونم که ایا اسلام واقعا قتل مرتدین از دین اسلام رو حلال کرده؟اگر جواب بله هست میخوام بدونم چرا؟ایا ممکن برگشت این مرتد در اینده وجود نداره که کشتنش حلاله یعنی حق زندگی رو باید ازش گرفت؟شاید احتمال توبه باشه؟واما مهمتر از همه این حکم از کجا اومده؟این سوال رو دوستم پرسیده ممنون اگر جواب بدید البته برای خودم هم سواله.علی یارتون

 

پاسخ:

با سلام به زینب بزرگوار شما هم ببخشید اگر جوابتون به تأخیر افتاد.

در مورد سوالاتی که مطرح کردید توضیحاتی رو ارائه می دهم که به جواب همه سوالات در آن داده می شود.اگر نقدی داشتید یا قانع نشدید در نظرات بفرمایید تا بحث رو بیشتر حلاجی کنیم همچنین دیگر دوستان.

ارتداد در اصطلاح به معنای بازگشت از اسلام به كفر است. با همین معنا موضوع بحث و داوری در زمینه حكم آن را مورد برسی قرار می دهم.درباره حكم ارتداد و رویكرد میان مسلمانان وجود دارد: گروهی كه اكثر فقیهان گذشته و حال را تشكیل می‏دهند، براین‏باورند كه ارتداد موجب قتل می‏شود. البته ارتداد زنان و مرتد ملی در توبه از این حكم استثناء شده است.

گروه دیگر كه تعدادشان اندك است، معتقدند ارتداد موجب قتل نیست.منابع اسلامی نیز دو دسته‏ اند: قرآن كریم ظهور در این دارد كه مرتد كشته نمی‏ شود، زیرا اولاً در آیات ارتداد هیچ سخنی از قتل مرتد نیامده و تنها به تهدید كیفر اخروی بسنده شده است. ثانیاً آیات مربوط به ایمان و عقیده به صراحت بر آزادی ایمان و عقیده دلالت دارد.

اما سنت و روایات، ظهور بلكه صراحت در قتل مرتد دارد و كسی را كه از اسلام برگشته و كافر شده، محكوم به قتل می‏داند.

طرفداران رویكرد دوم برای اثبات مدّعای خویش به آیات قرآن تمسك جسته و روایات را توجیه كرده‏ اند و طرفداران رویكرد نخست به روایات تمسك جسته و آیات را توجیه كرده ‏اند.

برخی حكم قتل مرتد را یك حكم سیاسی و نه حكم شرعی می‏دانند كه برای حفظ نظام اسلامی و انجام مسئولیت‏ های حكومت در قبال جامعه صادر شده است. مجازات اعدام در مورد مرتد فطری یك حكم سیاسی است كه برای حفظ كیان جامعه اسلامی و نظام آن و حفظ وحدت و انسجام و یكپارچگی تعیین شده است". (1)شهید مطهری در یادداشت‏ های خود ظاهراً همین نظریه را پذیرفته است. (2)

برخی بر مبنای همین دیدگاه حدّ بودن قتل را برای مرتد رد كرده و آن را از مقوله تعزیر دانسته‏ اند كه كیفری تغییرپذیر و قابل انعطاف است و با توجه به شرایط خاص، چند و چون آن از سوی حاكم اسلامی تعیین می‏شود. البته این مطلب با روایات همخوانی ندارد، چون در روایات حكم قتل به صورت یك حكم مسلم و تعیین شده فرض شده است، نه یك كیفر متغیر.

توجه دیگر از روایات ارتداد این است كه حكم قتل در این روایات مربوط به صدر اسلام و دوران تأسیس جامعه اسلامی است، نه برای همیشه، از آن جا كه در آغاز ظهور اسلام و شكل‏ گیری جامعه اسلامی، دین و آموزه‏ های دینی به صورت ژرف و ریشه دار توسعه نیافته و جامعه اسلامی پر از تازه مسلمانان بود كه به شكل ابتدایی با اسلام آشنا بودند. از سوی دیگر توطئه و دشمنی آشكار مشركان، به ویژه یهودیان برای سست كردن پایه‏ های ایمانی مردم به شدت جریان داشت. پیامبر اكرم جهت جلوگیری از این توطئه‏ ها و دشمنی‏ ها برای بیرون رفتن از دائره اسلام (ارتداد) حكم قتل را تشریع فرمود تا كسی جرأت نكند به قصد توطئه و متزلزل كردن باورهای ایمانی مردم مسلمان وارد اسلام شود، سپس بیرون رود. این كه برخی اسلام آورند و مدتی خود را در زمره مسلمانان قرار دهند، سپس از آن بیرون روند، موجب تزلزل در ایمان و اعتقاد مردم و طبعاً تزلزل در كل اركان جامعه ‏ای است كه براساس دین و باورهای دینی شكل گرفته و قوانین آن توسط دین تعیین می‏ شود.

با توجه به این مسئله، ارتداد اصلاً یك مسئله اعتقادی نیست، زیرا كسی كه صرفاً به حقانیت دینی معتقد شده است و در مقابل جامعه موضع‏گیری نكرده باشد، حكم ارتداد را ندارد. در مورد چنین كسانی حكم ارتداد جاری نشده، بلكه با توجه به شرایطی كه در ارتداد لحاظ شده، مانند انكار جاحدانه (یعنی انكارش از روی جحود و نفی حقیقت باشد و در مقابل اسلام و اعتقادات جامعه موضع‏گیری كند) از رویكرد سیاسی و اجتماعی به آن نگاه شده و حكم ارتداد و قتل جاری می‏شود؛ بنابراین اگر كسی به دور از هرگونه كینه و اغراض معتقد شود كه دین اسلام حق نیست و دین دیگری حق است گرچه حكم سیاسی مرتد فطری برای آن‏ها كه از حكمت حكم آگاه نیستند، ممكن است ظلم و خشونت و تحمیل عقیده و سلب آزادی اندیشه تلقی گردد، ولی اگر به این واقعیت توجه كنیم كه این احكام مربوط به كسی نیست كه اعتقاد درونی دارد و در مقام اظهار آن برنیامده، بلكه تنها كسی را شامل می‏شود كه به اظهار یا تبلیغ پردازد، و در حقیقت قیام برضد حاكمیت اسلامی و انسجام و وحدت آن كند، روشن می‏شود كه این سخت‏ گیری بی دلیل نیست، و با آزادی اندیشه منافات ندارد".(3)

با توجه به مطالبی كه بیان شد، بعضی دیگر بر این باورند كه حكم قتل برای مرتد گرچه تشریع همیشگی است، اما از لحاظ موضوع مربوط و مقید به حالت ویژه‏ای است كه اگر آن حالت نبود، حكم مترتب نمی‏شود درباره این قید دیدگاه‏های متفاوت مطرح شده است:برخی قید یاد شده را اظهار و اعلان می‏دانند. براین‏اساس اصل ارتداد به معنای بازگشتن از اسلام یا شك و تردید در حقانیت اسلام، موجب قتل نیست، بلكه تنها هنگامی حكم به وجوب قتل می‏شود كه مرتد، ارتداد و بی اعتقادی‏اش را اظهار و اعلام كند.

تكیه گاه این دیدگاه، تعبیر "استتابه" (درخواست توبه) در روایات است. این تعبیر در جایی معنا دارد كه شخص عقیده ‏اش را اظهار كرده باشد وگرنه "استتابه" بی معنا است.

بعضی دیگر قید یاد شده را علم و آگاهی به حقانیت اسلام می‏دانند. بنابراین دیدگاه ارتداد هنگامی موجب قتل می‏شود كه به رغم علم به حقانیت اسلام صورت گرفته باشد. اگر ارتداد ناشی از جهل به اسلام یا شك در حقانیت آن باشد، موجب قتل نیست.طرفداران این نظریه از قید یاد شده به گونه‏های مختلفی تعبیر كرده‏اند: برخی گفته‏اند ارتداد همراه با جهد و انكار باشد. بعضی دیگر گفته‏ اند ارتداد ناشی از تقلید نباشد. همه این تعبیرات اشاره به یك حقیقت دارد و آن این كه ارتداد باید به رغم علم به حقانیت اسلام صورت گرفته باشد، نه در نتیجه عوامل دیگر.

پی‏ نوشت‏ها:
1. مكارم شیرازی، ناصر، مكتب اسلام، سال 24، شماره . 1
2. یادداشت‏های شهید مطهری، قم، چ صدرا، ج 2، ص 316.

3. تفسیر نمونه، ج 11، ص 426.

 

 

 

نظرات (3)

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام و احترام. این را بدانید که قرآن کتاب مسلمانان است و آیاتی که در مورد علمای یهود و نصاری در باب اعمال زشت آنان نازل شده مثلی است برای فهم تمام علمای دین اسلام پس:وای به حال کسانی که چیزی با دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند!و...

با سلام و احترام. این را بدانید که قرآن کتاب مسلمانان است و آیاتی که در مورد علمای یهود و نصاری در باب اعمال زشت آنان نازل شده مثلی است برای فهم تمام علمای دین اسلام پس:وای به حال کسانی که چیزی با دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند!و لباس روایات بر آن پوشیده! وای به حال کسانی که به آنها کتاب داده شد ولی بهره ای از آن نبردند! قرآن کتاب عمل است نه کتاب مطالعه و حکم و فقهی نیست که در قرآن نباشد مشکل چشم ها و گوش های مهر نهاده ی ما است! یا حق...

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

و البته یک سوال دیگه اینکه مرتد فقط به کسی گفته میشه که از اسلام به سوی کفر بر گرده یانه حتی کسی که از اسلام به دین دیگه ای مثلا مسیحیت برمیگرده گفته میشه؟
===========================
پاسخ:
با سلام
واژه مرتد برگرفته از كلمه ارتداد به معناى رجوع و...

و البته یک سوال دیگه اینکه مرتد فقط به کسی گفته میشه که از اسلام به سوی کفر بر گرده یانه حتی کسی که از اسلام به دین دیگه ای مثلا مسیحیت برمیگرده گفته میشه؟
===========================
پاسخ:
با سلام
واژه مرتد برگرفته از كلمه ارتداد به معناى رجوع و بازگشت است. در اصطلاح دینى مرتد به كسى گفته مى شود كه از دین و آزادى خود روى برمى تابد و به دین و آیین دیگرى مى گرود.
در فقه اسلامى ارتداد به معناى بازگشتن از اسلام است و مرتد كسى است كه به آیین اسلام كه پیش تر پذیرفته بود، پشت كرده و به دین و آیین دیگرى ـ كفر و شرك ـ گرویده است. پس کسی که مسیحی می شود هم مرتد است.
به این سوال که از آیت الله مکارم شده دقت کنید:
با سلام. اگر یک جوان مسلمان زاده خداوند را در مسیحیت پیدا کند و مسیحی شود.تکلیفش چیست؟
آیا مرتد است و خونش حلال است؟
با تشکر
جواب: چنین کسی مرتد است ولی مادام که تظاهر و تبلیغ نکند جان و مالش محفوظ است.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنون که پاسخ دادید.
اما در مورد این بحث عرض کردید در قران درباره ی قتل مرتد حرفی نیست و فقط به روایات استناد می شه خیلی خوب پس بی زحمت چندتا از این رویات رو برامون بیارید تا مسئله بیشتر روشن بشه البته با سند معتبر. این یک و دوم اینکه این...

سلام
ممنون که پاسخ دادید.
اما در مورد این بحث عرض کردید در قران درباره ی قتل مرتد حرفی نیست و فقط به روایات استناد می شه خیلی خوب پس بی زحمت چندتا از این رویات رو برامون بیارید تا مسئله بیشتر روشن بشه البته با سند معتبر. این یک و دوم اینکه این حکم در زمان پیامبر یا معصومین تحقیق یافته یعنی قصه یا حادثه ای هست که در این زمینه باشه؟ وسوال اخر اینکه این حکم رو همه ی فرقه های اسلام روش اتفاق نظر داردند؟ یعنی حتی اهل سنت منظورم از همه یعنی اغلبیت؟با تشکر باز مزاحمتون میشم.
===========================
پاسخ:
باسلام
زینب بزرگوار ببخشید خیلی دیر شد حتما از دست من ناراحتید.این تأخیر بخاطر امتحاناتمه که خیلی از کارها مانده بود و به آنها رسیدم. یک سوال :شما وبلاگ ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اما در مورد سوالتون روایات ارتداد:
1- در فروع كافی، ج 6، ص 174، روایت 1، وسائل الشیعه، ج 28، ص 324 آمده است، عمار ساباطی گوید:
از امام صادق - علیه السلام- شنیدم كه فرمود: هركس از مسلمانان از اسلام برگردد(مرتد شود) وپیامبری حضرت محمد-صلی الله علیه و سلم- را انكار كند وبه او نسبت دروغ دهد، برای هركسی كه می‌شنود خون او مباح است وزنش برای همیشه از او جدا می‌شود ومالش بین ورثه تقسیم می‌شود وزنش عده وفات می‌گیرد.
2- در فروع كافی، ج 7، ص 257، روایت 10، استبصار، ج 4، ص 245، روایت 8 آمده است، علی بن جعفر گوید:
از موسی بن جعفر-علیه السلام- در مورد مسلمانی كه مسیحی می‌شود سؤال كردم؛ فرمود: كشته می‌شود وتوبه داده نمی‌شود. سؤال كردم شخصی كه مسیحی بوده وبعد اسلام آورده وبعد از اسلام برگشته (مرتد شده) فرمود: توبه داده می‌شود اگر قبول كرد (رها می‌شود) واگر قبول نكرد كشته می‌شود.
3- در من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 152، روایت 3552 آمده است:
حضرت علی- علیه السلام- فرمود: هركس از مسلمانان به فطرت به دنیا آمده وبعد مرتد شود من گردن او را می‌زنم، وهركس بر فطرت تولد نیافته او را توبه می‌دهم اگر توبه كرد (رها می‌شود) واگر نپذیرفت گردن او را می‌زنم.
4- در من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 150، روایت 3549 آمده است:
حضرت علی- علیه السلام- فرمود: زن اگر از اسلام برگردد ومرتد شود كشته نمی‌شود؛ ولی حبس ابد دارد. اعدام مرتد در زمان پیامبر اكرم- صلی الله علیه و سلم- وائمه علیهم السلام
1. در فتح مكه پیامبر از خونریزی خودداری كردند، اما در عین حال كسانی را نام برد ومسلمانان را امر فرمود كه هر یك از آنان را هر كجا بیابند بكشند. این افراد عبارتند از:
1- عبدالله بن سعد ابی سرح، كه قبلا اسلام آورد وسپس مرتد ومشرك شده ونزد قریش بازگشت. بعد از فتح مكه عثمان بن عفّان (خلیفه سوم) كه برادر رضاعی او بود او را پنهان كرد و پس از آنكه آرامش برقرار شد او را نزد رسول خدا آورد وامان خواست پیامبر خاموش ماند تا شاید كسی از مسلمانان او را گردن بزند. اما كسی به این فكر نیفتاد وپیامبر او را امان داد.
2- عبدالله بن خطل ادرمی كه قبلا اسلام آورده بود مرتد شد وبه مكه گریخت در فتح مكه او را در حالی كه پرده كعبه را گرفته بود در آوردند وكشتند.
3و4- فرتنا وقریبه دو كنیز آوازخوان ابن حظل كه اشعار مشتمل بر هجو (ناسزاگویی) رسول خدا آوازخوانی می‌كردند، قریبه روز فتح مكه كشته شد وفرتنا اسلام آورد.
5- قیس بن صبابه لیثی كه وارد مدینه شد واسلام آورد وسپس مرتد شد و گریخت و در روز فتح مكه كشته شد. [آیتی، محمد، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاهی، 1359، ص 524.]
در زمان ائمه علیهم السلام نیز نمونه‌هایی بسیاری بوده است. یك نمونه آن جنگ حضرت علی - علیه السلام- با خوارج است، خوارج از دین خارج شده وبه آن حضرت نسبت گناه وكفر دادند حضرت با آنها جنگید واكثر آنها را كشت.
نمونه دیگر كشته شدن متوكل عباسی است به دست فرزندش معتصم به خاطر جسارتی كه به حضرت علی كرده بود. [رك : قمی، عباس، تتمه المنتهی در تاریخ خلفاء، تهران، پیام آزادی، 1379، ص284]

نفهمیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بله اهل سنت هم قبول داره درباره حكم مرتد، دیدگاه مشهور میان فقهاى اهل سنت این است كه مرتد، خواه فطرى باشد یا ملى، و خواه مرد باشد یا زن، اگر توبه كند، توبه اش پذیرفته مى شود و در غیر این صورت حد قتل در مورد او اجرا مى شود.
یا علی

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت