چرا کودک انسان نیاز به مراقبت والدین دارد؟

پرسش:

با اين كه انسان اشرف مخلوقات است , چرا بچه هاي حيوانات بعد از تولّد بلافاصله به خود متكي هستند و نياز به مراقبت پدر و مادرندارند, اما بچه هاي انسان ساليان متمادي به پدر و مادر يا بزرگ ترها وابسته اند؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

اولاً: همه حيوانات اين طور نيستند كه بعد از تولّد نيازي به مراقبت و كمك نداشته باشند و اكثر, بلكه همهء پرندگان , ماه ها به كمك مادر وپدر احتياج دارند و حيواناتي مانند گوساله و بره و بچه شتر و شير و پلنگ و گربه نيز مدت ها نياز به شير مادر دارند.

ثانياً: حتماً اين نياز حكمت هايي دارد كه بشر هنوز آن را درك نكرده است .شايد بعضي از حكمت ها عبارت باشد از:

1- تنبّه و بيداري ; انسان وقتي بزرگ و داراي بازواني سترك مي شود و هيكل قوي و تنومندي پيدا مي كند, خود را فراموش مي كند و به پدر و مادر توجه نداردو خيال مي كند از اول چنين بوده است و تا ابد چنين خواهد بود, اما وقتي به يادكودكي و نوجواني مي افتد كه قادر به كنترل خود نبود و نمي توانست خود را تر وخشك كند و از خود دفاع نمايد و توان تهيه غذا و آذوقه را نداشت , از خواب غفلت بيدار مي شود و غرور و نخوت را كنار مي گذارد.

[چه خوش گفت زالي به فرزند خويش چو ديدش پلنگ افكن و پيل تن

گر از عهد خورديت ياد آمدي كه بيچاره بودي در آغوش من

نكردي در اين روز بر من جفاكه تو شير مردي و من پيرزن]

2- فراگيري محبّت ; يكي از تفاوت هاي انسان و حيوانات اين است كه آدمي طبيعتاً اجتماعي آفريده شده و تا آخر عمر نيازمند جامعه است و هرگزنمي تواند بدون كمك ديگران به زندگي خود ادامه دهد. روشن است زندگي كردن با ديگران شرايطي , از جمله عشق و علاقه و اظهار محبت به ديگران دارد.

بهترين ايّام كسب محبت , سال هايي است كه بچه ها در خانه هستند و بدون كمك پدر و مادر و ديگر اعضاي خانواده نمي توانند زندگي كنند. وقتي بچه مي بيند مادر او را بغل مي كند و شيره جانش را به او مي خوراند و شب ها به خاطر او خواب را بر خود حرام مي كند و پدر شبانه روز تلاش مي كند لقمه ناني به كف آورد تا خانواده محتاج ديگران نباشند و نيز وقتي كودك مريض شد, باكمال عشق و علاقه او را به دكتر مي برند و از او پرستاري مي كنند و... كيفيت محبت به ديگران را ياد مي گيرد و با خود پيمان مي بندد در ايّام قدرت , به ديگران محبت كند و از آن ها دلجويي نمايد.

3- تهيه توشه ; ظاهراً انسان بيش از همه عمر مي كند و در دنيا باقي مي ماند.واضح است چنين موجودي بايد سال ها استراحت كند و ديگران , غذا و لباس ومسكن و... او را تهيه نمايند, تا او از نظر جسمي و روحي قوي شود و خود رابراي زندگي طولاني آينده آماده سازد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت