واقعه «غدير خم» را توضيح دهيد.

پرسش:
واقعه «غدير خم» را توضيح دهيد.
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 در سال دهم هجرى ـ تقريباً سه ماه پيش از رحلت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) ـ رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)با فرستادن نامه هايى به مسلمانان اطراف مدينه، از همه آنان خواست براى انجام مراسم حج آن سال، با ايشان همراهى كنند.
با انتشار فرمان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، مسلمانان از هر سو راهى مكّه شدند تا مراسم با شكوه حج را همراه با رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) به جاى آورند. حتّى اميرمؤمنان على(عليه السلام) كه براى مأموريتى به يمن رفته بود، خود را به مكّه رساند تا او نيز حجّ سال دهم را ـ حجّى كه آخرين حج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بود و به همين دليل حجة الوداع نام گرفت ـ در كنار رسول الله(صلى الله عليه وآله وسلم) باشد.
پيامبر(صلى الله عليه وآله) پس از حج، مردم را به نگهبانى و نگهدارى از كتاب خدا و خاندانش سفارش كرد و آنان را از اختلاف و پراكندگى بر حذر داشت.
مراسم حج به خوبى انجام پذيرفت ، انبوه مسلمانان حاضر در حج، شهر مكّه را به قصد ديار خود ترك كردند. رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)در پى فرصتى مناسب بود تا ولايت على بن ابيطالب(عليه السلام) را برابر قريش و انصار اعلام كند؛ زيرا آنان خود ريشه اختلافات بودند. در همين زمان آيه شريفه (يا اَيُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَيكَ مِن رَبِّكَ واِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ واللّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ اِنَّ اللّهَ لا يَهدِى القَومَ الكافِرينَ)[1] نازل شد و در سه راهى جحفه ـ كه مسلمانان هر يك بايد به سويى مى رفتند ـ ناگهان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)فرمان داد تا همه بايستند و در كنار آب گيرى به نام «غدير خم» گرد هم آيند. و آنانى كه رفته بودند، نيز باز گردند؛ تا پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)فرمان خداوند را به آگاهى آنها برساند.[2]

[1]. مائده/67.
[2]. ر.ك: الخصال، شيخ صدوق، ص 311، منشورات جامعة المدرسين فى الحوزه العلمية فى قم المقدسه.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت