راز آفرينش زن و مرد كنار يكديگر چيست؟

پرسش:
راز آفرينش زن و مرد كنار يكديگر چيست؟
پاسخ:
با سلام و ادب
خدمت شما عرض کنم که خداوند متعال آفرينش انسان ها را از زن و مرد، در آيات بسيارى به عنوان يك پديده بزرگ معرفى كرده است: «وَ اللّهُ خَلَقَكُم مِن تُرابٍ ثُمَّ مِن نُطفَةٍ ثُمَّ جَعَلَكُم اَزوجـا»؛(1)خداوند شما را از خاك، سپس از نطفه اى آفريد، آن گاه شما را به صورت زوج هايى قرار داد.
اين آيه و مانند آن، نشان مى دهد كه آفرينش زن و مرد كنار يكديگر، قانون و «سنّت الهى» است كه فطرت انسان ها نيز با آن هماهنگ است؛ زيرا انسان به گونه طبيعى به جنس مخالف خود تمايل دارد و اين تمايل، از ريشه دارترين غرايز انسان و ضامن بقاى نسل او است.(2)
راز اين قانون و سنّت الهى (آفرينش زن و مرد كنار يكديگر) را در چند مطلب بايد جست و جو كرد:
1. بقاى نسل انسان: با توجه به اينكه انسان اشرف مخلوقات است و جايگاه ويژه اى در نظام آفرينش دارد، سنت الهى بر اين تعلق گرفته است كه مرد و زن براى بقاى نسل خويش كنار يكديگر باشند. خداوند در اين باره مى فرمايد: «جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَ جا وَ مِنَ الْأَنعَـمِ أَزْوَ جا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ»؛(3)همسرانى از جنس شما براى شما قرار داد و جفت هايى از چهارپايان آفريد و شما را به اين وسيله (همسران) زياد مى كند.(4)
2. مكمّل يكديگر بودن: آفرينش انسان به گونه اى است كه دو همسر در زندگى زناشويى، مكمّل يكديگرند. خداوند متعال در اين باره مى فرمايد: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»؛(5)آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها. همان گونه كه لباس، انسان را از سرما و گرما و از خطر برخورد اشيا به بدن حفظ كرده، عيب هاى او را مى پوشاند و زينتى براى تن آدمى محسوب مى گردد، دو همسر نيز يكديگر را از انحرافات حفظ كرده، عيب هاى يكديگر را مى پوشانند و هريك زينت ديگرى هستند.
پس اين دو جنس، مكمّل يكديگر و مايه شكوفايى، نشاط و پرورش هم هستند؛ به گونه اى كه هر يك بدون ديگرى، ناقص است و طبيعى است كه ميان يك موجود و مكمّلِ وجود او بايد چنين جاذبه اى وجود داشته باشد.
3. آرامش و سكون: يكى از عناصر مهمّ در زندگى اجتماعى انسان ها، سكونت و آرامش است. خداوند متعال با آفرينش زن و مرد كنار هم، زمينه را براى دستيابى به اين آرامش فراهم كرده و مى فرمايد: «وَ مِنْ ءَايَـتِهِى أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ
أَزْوَ جا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا»؛(6) و از نشانه هاى او اين است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا كنار آنان آرامش يابيد.(7) اين آرامش اثرهاى مثبت بسيارى بر جسم و روح افراد خانواده و اجتماع دارد كه در جاى خود بايد به آن ها پرداخت.

1. سوره فاطر، آيه 11، ر.ك: سوره نبأ، آيه 8؛ سوره زمر، آيه 6.
2. تفسير نمونه، ج 14، ص 463؛ ج 15، ص 508؛ تفسير الميزان، ترجمه محمدرضا صالحى كرمانى و سيد محمد خامنه اى، ج 4، ص 470.
3. سوره شورى، آيه 11.
4. سوره نحل، آيه 72؛ تفسير الميزان، ج 2، ص 213؛ تفسير نمونه، ج 30، ص 366.
5. سوره بقره، آيه 187.
6. سوره روم، آيه 21.
7. سوره اعراف، آيه 189.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

وای که چه قدر دلم یه مرد واقعی می خواد

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت