شهوتم به اوج رسیده چه کنم! انگار خدا و ائمه مرا تنها گذاشتند.

پرسش:

من نوجوانی 17 ساله ام فردی با نماز اهل مسجد. روزه در اکثر سال بوده ام حالا دچار  یک بد بختی بزگ شده ام. نفسم بر من پای گذاشته شهوتم به اوج رسیده چه کنم کمکم کنید
در حال سقوطم  انگار خدا و ائمه مرا تنها گذاشتند مرا فراموش کردند تو را به خدا. هر راهی که دارید به من بدهید

 پاسخ:

با سلام و ادب

احساسات پاك و بي آلايش شما بيانگر ايمان قلبي و پاكي باطني و صداقتي است كه در جوانان مؤمن ديده مي شود كه ارزشمند و قابل تحسين است .

عوامل مختلفى باعث گناه مي شود; يكى از عوامل , نيروى تخيّل و فكراست . نيروى تخيّل ـ كه خداوند آن را براى بالندگى فكرى و آفرينندگى هنرى در وجود انسان به وديعت نهاده است ـ در دوران جوانى ممكن است متمركز در امور جنسي شده و انسان را از فعاليت مثبت و ارزشمند باز دارد. در بعضى موارد, حتى نفوذ يك فكر و خيال هوس آلود, آن هم براى يك لحظه و مشغول كردن فكر به آن , كافى است كه انان را از حالت طبيعى خارج كند و ميل جنسى او راتحريك نمايد..

افكار شيطاني. بايد انديشه را از نفوذ افكار شيطانى دور نگه داشت؛ زيرا گام نخست در انحراف،‌ فكر كردن پيرامون آن است. در حقيقت مشكل ترين مرحله، همين مرحلة سالم سازى انديشه است. يكى از مواقع حساس كه ممكن است انسان به گناه فكر كند ، زمانى است كه جوان در بستر خواب مى رود. بيدار ماندن در رختخواب ممكن است زمينه ساز برخى انحرافات فكرى و عمل بشود. از اين رو، به جوانان توصيه مى شود زمانى وارد بستر شوند كه به حد كافى خسته شده و آمادة خواب باشند تا بدون فاصله و معطلى به استراحت بپردازند و فرصت انديشيدن دربارة امور جنسى پيدا نكنند.

عامل ديگر, نگاه كردن است . پس از نگاه , صحنه هاى مهيج در ذهن باقى مى ماند و احساس و ارادهء انسان راتحت تسلط خود در مى آورد و او تابع شهوت خود مى گردد. جوان بايد سعى كند به محركات جنسى نگاه نكند و اگرغفلتاً نگاهش افتاد, چشم خود را بلافاصله بگرداند. اثر نگاه هاى مستمر و طولانى , به مراتب بيش تر از نگاه هاى گذرا و آنى است .

نگاه، راهبر دل و دام شيطان و بذر شهوت است. امام علي(ع) مى فرمايد: "بهترين عامل روى گردانى از شهوت، فرو بستن چشم ها، است".]

                        ز دست ديده و دل هر دو فرياد                هر آن چه ديده بيند دل كند ياد

عامل ديگر, بى كارى است . جوان بايد طورى برنامه ريزى كند كه از اوقات فراغت خود براى سازندگى روحى و روانى خويش بهره گيرد, نه اين كه حيران و سرگردان , دست روى دست بگذارد; درنتيجه افكارش متوجه مسائلى شود كه او را به طرف اعمال انحرافى سوق دهد و اوقاتش چراگاه وسوسه هاى شيطانى گردد..

هر جوانى بايد استعدادهاى ذوقى خود را شناسايى كند و با اختصاص دادن وقت مناسبى در اوقات بى كارى , آن را پرورش دهد. مى توان در زمينهء نقاشى , عكاسى , خطاطى , شعر, مكانيك , الكترونيك و غيره , پس از خستگى از مطالعه , پاره اى از فرصت ها را ـ كه معمولاً بدون استفاده باقى مى مانند ـ به اين قبيل اموراختصاص داد.

عامل ديگر, دوستان ناشايست است . معاشرت و هم نشينى با دوستان با ايمان , موجب رشد شخصيت اجتماعى و تقويت ارزش هاى اخلاقى و معنوى جوان مى گردد..

انتخاب دوستانى كه از لحاظ درس و اخلاقى شايسته اند, مى تواند بهترين عامل موفقيت در آينده جوان باشد و او را از انحراف جنسى باز دارد. دوستى با افراد فرومايه ـ كه معمولاً آلوده به انحراف هاى اخلاقى هستند ـ يكى از زمينه هاى مضرّ و انحرافى جوان است . دوستان منحرف و بى بندوبار و لاابالى , سعى دارند احساس ها و تجربه اى راست يا دروغ خود و ديگران را دربارهء مسائل جنسى , با حرص و ولع خاصى براى جوانان پاك و معصوم تعريف كنند و آنان را از راه به در كنند. يك دوست ناباب , سرنوشت انسان را به طور كلى از مسير خود خارج مى كند و او را در ورطهء هولناك فساد و گمراهى وانحراف هاى اخلاقى مى اندازد و موجبات تيره روزى وى را فراهم مى سازد; به همين علت , قرآن كريم از عاقبت حسرت آور كسانى كه در دنيا با دوستان منحرف معاشرت داشتند و به واسطهء آنان به گناه و آلودگى كشيده شدند, ياد مى كند.

بنابراين , يكى از مهم ترين و حياتى ترين مسائل جوان , دوست يابى و انتخاب رفيق خوب و مناسب است .اگر در اين زمينه دقت و احتياط لازم به عمل نيايد, بقيه تلاش ها سودى نخواهد داشت.

عامل ديگر, ترجيح هواها و هوس ها بر خواسته هاى عقل و انديشهء صحيح است.

هنگامى جوان مى تواند خود را صاحب اراده اى قوى فرض كند كه بتواند در مقابل خواسته ها و اميال نفسانى اش بايستد و با صبر و بردبارى و به كارگيرى عقل و انديشه , مشكلات زندگى را از سر راه خود بردارد.نفس و غريزه , به طور طبيعى به لّذات و شهوات تمايل دارد و اگر انسان در برابر اين كشش هاى غريزى , مقاومت نكند, قدم به قدم به ورطهء حيوانيت و سقوط و تباهى نزديك تر مى شود. انسانيت از اين جا آغاز مى شود كه انسان در برابر كشش هاى نفسانى , مقاومت و پايدارى كند و تسليم اميال و شهوات زودگذر نگردد, تا زمينه براى رشد و پرورش استعدادهاى روحى و ملكوتى او فراهم شود. تنها با تقويت ايمان و رعايت قوا است كه مى توان به اهداف انسانى دست يافت. .

اگر جوانى غفلتاً مرتكب عمل انحرافى و معصيت گرديد, بايد بلافاصله توبه كند و تصميم جدى بر ترك گناه بگيرد تا رفتار ناشايست به شكل يك خصلت زشت و ناروا در وجود او جاى گزين نگردد. او بايد بداند توانايى هاى لازم براى اصلاح رفتار خويش را دارد.

هم نشينى زن و مرد و هم سخن شدن با يكديگر، زمينة لغزش را فراهم مى كند.پس از اختلاط با نامحرم جلوگيري كنيد. عواملى مثل نگاه شهوت آميز، تخيلات تحريك كننده، تماس با اجنبى و گفتگو با نامحرم، ديدن فيلم ها و عكس هاى مبتذل، آتش سوزان غريزة جنسى را در جوان شعله ور مى كند. براى كنترل غريزة جنسى بايد از اين عوامل، پرهيز كرد.

 در ضمن اسلام براى مهار غرايز، برنامه هاى منظمى را ارائه داده كه مهم ترين آن، نماز و روزه است.  

قرآن مجيد مى فرمايد: نماز، آدمى را از كارهاى زشت باز مى دارد.

رسول اكرم(ص) به جوانان توصيه مى كند براى كنترل غريزة جنسى خود از روزه و امساك استفاده كنند آن جا كه مى فرمايد: اى گروه جوانان، هر كدام از شما اگر توانايي هزينه زن گرفتن را دارد پس ازدواج كند و اگر نتواند بسيار روزه بگيرد كه روزه گرفتن از شهوت مى كاهد.

مجالس دعا و نماز جماعت را در مسجد در هيچ صورتي ترك كنيد ، حتي در زماني ناخواسته و به خاطر شدت جنسي تحريك شده و به گناهي آلوده شويد . توبه و نياز را به درگاه الهي هميشه داشته باشيد ، حتي وقتي فكر گناه در ذهن مي آيد و در خارج نيز تحقق نمي يابد.

در ضمن اطمينان داشته باشيد كه خدا هيچ گاه بندگان خود را فراموش نمي كند ؛ پس هميشه به رحمت و لطف خدا اميدوار باشيد كه ناميدي از رحمت الهي ، بزرگترين گناه است و درهاي رحمت را براي هميشه مي بندد .
از روح بلند پيامبر اسلام و امامان معصوم نيز ياري بطلبيد كه رشحات رحمت الهي در وجود آنها نيز جاري است و آنها نيز كسي را كه به‌آنها توجه دارد ، ناديده نمي گيرند.

اگر شرايط ازدواج برايتان فراهم است ، به اين كار اقدام كنيد ، اگر چه به صورت عقد و نامزدي باشد ، تا شرايط عروسي و زندگي مشترك فراهم شود.

در ضمن توجه داشته باشيد كه امروز چون جوان هستي ، اين مسئله برايت بسيار مهم است و در ميدان مبارزه بزرگ با نفس و شيطان (جهاد اكبر ) قرار داري و فردا پس از ازدواج در ميدان ديگر قرار داري ، پس نبايد خود را ببازي و خود را تسليم كني .

براي شما و همه جوانان پاكدل ميهن عزيز مان آرزوي موفقيت داريم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت