منظور از عدالت در آیه 129 سوره نساء چیست؟

پرسش :

آیه 129 سوره نساء فرمود: «هرگز نمی‌توانید میان زنان به عدالت رفتار کنید» چرا مردان چند زن اختیار می‌کنند، در حالی که قرآن بیان داشته که نمی‌توانید به عدالت رفتار کنید؟

پاسخ:

با سلام و ارادت

مقصود از عدالت که در اینجا نفی شده، عدالت قلبی و درونی است که امکان تحقق آن نیست و مقصود از دستور به عدالت، رفتار عادلانه و عدالت اقتصادی و عملی است.

شک نیست که «عدالت» در محبت‌های قلبی، خارج از قدرت انسان است. چه کسی می‌تواند محبت خود را از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه 129 سوره نساء می‌فرماید: «ولن تستطیعوا أنْ تعدلوا بین النساء ولو حرصتم؛ هر قدر کوشش کنید، نمی‌توانید میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبی) عدالت و مساوات برقرار سازید».

بنابر این محبت‌های درونی تا وقتی که موجب ترجیح بعضی از همسران بر بعضی دیگر از جنبه‌های عملی نشود، ممنوع نیست. مرد موظف رعایت عدالت در جنبه‌های عملی است.

از این بیان روشن می‌شود: ضمیمه کردن آیه (و إنْ خفتم ألاّ تعدلوا فواحدة، آیه 3 نساء) به آیه 129 (ولن تستطیعوا أنْ تعدلوا بین النساء ولو حرصتم) و نتیجه گرفتن به اینکه: تعدد زوجات در اسلام مطلقاً ممنوع است،‌ زیرا در آیه نخست آن را مشروط به عدالت کرده و در آیه دوم عدالت را برای مردان در این مورد امری محال دانسته است، اشتباه است، زیرا همان طور که اشاره شد،‌عدالتی که مراعات آن را از قدرت انسان بیرون است. عدالت در تمایلات قلبی است، و این از شرایط تعدد زوجات نیست و آن چه از شرایط است، عدالت در جنبه‌های عملی و در پرداخت نفقه و فراهم آوردن وسایل زندگی و در کنار آنها بودن و این صورت از عدالت می‌تواند اجرا شود و در صورت اجرای آن، مرد می‌تواند زوجات متعدد اختیار کند.

گواه بر این موضوع، ذیل آیه 129 همین سوره می‌باشد «فلا تمیلوا کلّ المیل فتذروها کالمعلّقة؛ اکنون که نمی‌توانید مساوات کامل در محبت میان همسران خود رعایت کنید، لا اقل تمام تمایلات قلبی خود را متوجه یک نفر از آنان نسازید که دیگری را به صورت بلا تکلیف درآورید». بنابر این مسئله تعدد زوجات با توجه به مجموع آیات، نیز روایات پیامبر و ائمه معصومین (که مفسر آیات هستند) روشن و مشخص است. مسئله‌ای که در تفسیر آیات بیان شده،‌برگرفته از روایات معصومین(ع) است.(1)


1ـ تفسیر نمونه‌، ج 4، ص 257؛ المیزان، ج 5، ص 101.

نظرات (8)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام این متن بالا که فرمودید هم ،نظر و تفسیری بیش نیست .ما یاد گرفتم هر چه به نفع خودمان است بگوییم خوب است و هر چی بد بگیم قران و معصومین ممنوع کرده است .
1ـ تفسیر نمونه‌، ج 4، ص 257؛ المیزان، ج 5، ص 101

اگر منم حرف شما را به فرزندم بگم و اونم...

سلام این متن بالا که فرمودید هم ،نظر و تفسیری بیش نیست .ما یاد گرفتم هر چه به نفع خودمان است بگوییم خوب است و هر چی بد بگیم قران و معصومین ممنوع کرده است .
1ـ تفسیر نمونه‌، ج 4، ص 257؛ المیزان، ج 5، ص 101

اگر منم حرف شما را به فرزندم بگم و اونم همینطور و چندین قرن بگذرد میشود یک تفسیر و ص و جلد و...
انسان عقل دارد و میفهمد .قرار نیست هر چه در زمان پیامبر که درود خدا بر او و پیروان واقعیش بادو یا معصومین (ع) بوده درست باشد .در ان زمان اعدام میکردند دست قطع میکردند و گردن میزدند تا باعث عبرت شود امروز اگر آن کار را بکنند باعث وحشت زود گذر میشود نه عبرت .بنده اینکه مرد چند همسری را انتخاب کند بدون میل و رضایت قلبی همسر یا صیغه کند وووو ووو را قبول ندارم مگر خدا را عادل ندانیم . اینها همه بهانه است که میگردیم تا خطی و روایطی پیدا کنیم و بگوییم این مدرک .غافل از اینکه مدرک در دست ماست .زنی را برای زندگی انتخاب کرده ایم دیگری را هم دیده ایم وضع مان هم که خوب است اورا هم به خانه ببریم و بگیم خدا گفته به دو تاشون همه چیز بده >>> منم میدم > دل شکستن و دعا یا نفرین زن اول هم کاره ای نیست چون خدا خودش گفته اون کار دله و دس من نیست .. واقعا که ادم بودن کار سختی است

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
ما هم مطلق اینکار رو قبول نداریم و با شرایطی که مصلحت در آن هست عرض کردیم مشکل نداره. هر چند احساسی نباید به این موضوع نگاه کنید
تفسیر هم همینطوری نیست که شما میگید بلکه قاعده و اصولی دارد که هزار سال هم بگذرد قابل خدشه نیست.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حاج اقا، تو این قسمت یه کامنت گذاشته بودم تایید نکردید..

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
برا بعضی از اونایی که زنگ میزنن و میگن فلان ساعت میاییم خواستگاری و نمیان و وقت مردم و به مسخره میگیرن، متاسفم، حاج اقا امکانش هست تو منبر به مردم بگید این جور مسایل هم حق الناسه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
بله اصلا کار درستی نیست.
چشم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خواهش میکنم کمکم کنید ومشکلمو توو سایتتون مطرح کنید. دختری دانشجو و 21ساله هستم ازهمه نظر قابل تحسین دیگرانم اما6 سال است که دل در گرو رابطه تلفنی بامردی متاهل دارم.باهاش صیغه تلفنی خوندم و س.ک.س تلی داریم بشدت از نظر عاطفی و جنسی بهش وابسته...

سلام خواهش میکنم کمکم کنید ومشکلمو توو سایتتون مطرح کنید. دختری دانشجو و 21ساله هستم ازهمه نظر قابل تحسین دیگرانم اما6 سال است که دل در گرو رابطه تلفنی بامردی متاهل دارم.باهاش صیغه تلفنی خوندم و س.ک.س تلی داریم بشدت از نظر عاطفی و جنسی بهش وابسته ام انقد دیگران ازم تعریف میکنن اصلا واسم مهم نیست امااگه اون ازم تعریف کنه اعتمادبنفس میگیرم وشارژمیشم.توو رابطه با اینکه تلی هست اما هردو به اوج لذت میرسیم من واقعا اونو شوهرخودم میدونم و در برابرش خیلی خیلی بی حیام.همیشه میگه دختری ندیدم ازپشت تل بتونه اینطور ی مردو تحریک کنه! بگذریم..2 بار امتحانش کردم هر2 بار خیانت کرد،همه زندگیشو حتی اسمشو بهم دروغ گفته! پولدار رفیق باز و مشروب خوره و اصلا اهل نماز و روزه نیست!فقط به حق الناس اعتقاد داره! بدجور معتادشم اگه نباشه احساس خلأ شخصیتی دارم حس میکنم فقط با زنانگی واسه اونه که میتونم شخصیت پیداکنم.هرشبم شده گریه، تو دانشگاه دخترای خیلی جلفو که میبینم ی چی تو وجودم میگه اون چشمش دنبال این دختراس الانم با یکی ازایناس و داره بهت خیانت میکنه جوری ک اون لحظه حس تنفر از اون آقا و اون دخترا بهم دست میده!!!
دلم واسه خدا تنگ شده دلم میخواد برم جای دور و کسی منو یادش نیاد.بعضی اوقات انقد دل تنگ خدا میشم ی دفعه میزنم زیرگریه میرم رو پشت بوم و زار میزنم.خدا خیلی صبر به خرج داده خیلی کثافتکاریامو تحمل کرده و آبرومو نگه داشته.نمیخوام خدارو هم از دست بدم.خیلی تنهام خیلی احساس بی شخصیتی میکنم کارم شده دردودل با شهدای دانشگاه.
بدجور داغون و خسته ام. دلم واسه دوران پاکیم تنگ شده ازطرفی نمیتونم اون مردو ول کنم انگار شوهرمه خلأهام باهاش پرمیشه احساس نشاط دارم وقتی هست. اون خیلی چیزامو ازم گرفت ذهنمو بد بین کرد به همه مردا،اکثر ادما تو چشمم کثیفن!
دلم داره دق میکه کاش میمردم و به اینجا نمیرسیدم.دلم واسه خودم تنگ شده:'( چند روز پیش برگشت بهم گفت تو منو فقط واسه س.ک.س میخوای،داغون شدم با این حرفش ازاونروز دیگه بهش زنگ نزدم.
توروخدا کمکم کنید چشمام دارن کور میشن ازگریه ازاین غرور بی غیرتم متنفرم

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. اشتباه بودن این رابطه انقدر واضح هست که نمیدونم باید چی بگم.
فقط یکم به آینده و شخصیت و حقوق انسانی خودت فکر کن که ارزش برات داشته باشه خودتون میدونید چکار کنید.
بازم حل نشد انجمن مطرح کنید.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حاج اقا اون حرفتون اون قدر به دلم نشست" برا خودتون ارزش قایل باشید" واقعا درسته..

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت