علم یا دین؟ کدام مهم تر است؟

علم بهتر است یا ثروت

پرسش:

سلام حاج آقا! درس خواندن مهم تر است يا مسائل ديني ؟

پاسخ:

باسلام خدمت شما برادر بزرگوار
 سوال تان کمی مبهم است و این ابهام نه به جهت معنای سوال ، بلکه به خاطر اصل سوال است.
چنین به نظر می رسد که بین درس خواندن و مسایل دینی دچار تضاد شده اید و مردد ماندید که کدام را انتخاب کنید ، در حالی که اصلا تضادی بین آن دو نیست تا لازم باشد که یکی را انتخاب کنید.
ما نه تنها بین مسایل دینی و درس خواندن تضادی نمی بینیم ، بلکه اصلا درس خواند خود یک مسئله دینی است. خوشبختانه در دین اسلام به فراگیری علم و دانش و درس تأکید بسیار شده و این مسئله موجب می شود که درس خواندن ارزش دینی داشته باشد. در این زمینه روایات بسیاری از پیامبر و امامان معصوم وارد شده که جای هیچ شک و شبهه ای ندارد.
شاید مقصودتان این است که اگردر یک وقت خاصی بین مسئله دینی یا درس مردد شوید ، کدام مقدم است؟ یا نظرتان این باشد که ارزش درس خواند بیشتر است یا مثلا دعا خواندن و عبادات دیگر؟
در این صورت درپاسخ می گوییم: اگر آن مسئله دینی از واجبات مانند نماز و روزه بود ، نباید فدای درس خواند شود ، یا به خاطر درس خواندن انها تعطیل شوند ؛ اما اگر آن مسئله مستحب بود ، مثلا خواندن دعا یا نماز مستحب ، در این صورت درس خواندن مقدم است ، اگر چه اندازه در اندازه مشخص و کم  لازم است تا ارتباط انسان با خداوند حفظ شود و حتی در دعا برای موفقیت خود در درس نیز از خدا استمداد نماید.
بنابراین ارزش درس خواند و کسب علم  دانش و مهارت علمی و فنی ، بسیار با ارزش و از عبادات است و این خود یک مسئله دینی است و نباید نادیه گرفته شود یا چیزی مانع آن گردد.
چنانچه مقصود خاصی از سوال داشتید ، با ذکر موارد مشخص ، سوال تان را ارسال نمایید تا نکات مبهم روشن تر شده و پاسخ ان ارائه شود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت